Recycled Art: Glas-In-Lood Onderzetters!

Glas-in-lood is zo’n kunstvorm waar ik gefascineerd naar kan kijken. In kerkramen, wanneer het licht ermee speelt, vind ik het prachtig, en in kleiner formaat, in deuren, als versiering in het raam, of in huis, hebben de heldere kleuren en net-niet-door-kunnen-kijken een aantrekkingskracht.
Een mooie kunstvorm vind ik Jugendstil/Art Nouveau, en in tekening-vorm was ik hier al mee aan het experimenteren. In 2015 nam ik me voor de Kerstkadootjes zelf te maken, en wilde ik Art Nouveau en glas-in-lood combineren. Mijn ouders hebben namelijk een interieur wat op het eerste is geïnspireerd, dus ik vond dat ze wel een stel passende onderzetters konden gebruiken. Om dat dan ook nog van hergebruikte materialen te maken, leek me een fijne uitdaging. Het is geen échte glas-in-lood, maar heeft wel hetzelfde uiterlijk, en is makkelijker en goedkoper te maken.

Dit is het eindresultaat van mijn inspanningen:

image

En in dit blog lees je hoe jij ook zulke kekke onderzetters (of iets anders moois, natuurlijk) kunt maken!

Wat heb je nodig:

  • een basistekening die je over wilt brengen (of je doet ‘t freehand, jij avonturier ;))
  • cd-doosjes
  • stanleymes
  • azijn of ammoniak, doekjes
  • schuurpapier
  • reliëfverf
  • kwastjes
  • acryl- of glasverf (waterverf werkte niet goed)
  • vernis – Let op dat het watervast is (ik heb vernis gebruikt die je met een kwastje moet aanbrengen. Achteraf denk ik dat een spuitbus handiger is)

Trek hier zeker wel een middagje voor uit, en reken op de droogtijd: minimaal 24 uur, maar langer is beter. Dus mocht je dit ook als Kerstkado aan iemand willen geven, begin maar gewoon vast.

 

Stap 1: Je design

Zoek een mooi plaatje uit, of teken zelf iets, wat je tot glas-in-lood mooiigheid wilt maken. Zorg voor een beeld met duidelijke lijnen die je kunt overtrekken met je reliëfverf. Het makkelijkste is als er niet teveel lijnen dicht op elkaar staan. Ik heb zelf veel moois gevonden op Pinterest, zoals deze:

image

image image

image

image

Uiteindelijk werd het de laatste, die ik heb nagetekend op papier op de grootte die ik wilde hebben.
image

Stap 2: Snijd de cd-doosjes op de goede grootte

Je wilt vanzelfsprekend de gladde kant van een cd-doosje hebben. Let op krassen en oneffenheden, omdat dit de kwaliteit van je werk kan beïnvloeden. Ik heb met een stanleymesje de vorm uitgesneden. Je moet een aantal keer over elke lijn heen, en het liefst zowel aan de binnen- als buitenkant van het doosje. Daarna kun je ‘m voorzichtig uitdrukken. Het plastic van zo’n doosje is wel redelijk flexibel dus je kunt aardig wat kracht zetten en flexen tot je gekozen vorm eruit komt. Let op in de hoekjes: daar snijd je vaak wat minder diep, en daar wil dus wel eens iets misgaan…
image

image

Stap 3: Randjes bijschuren+oppervlak schoonmaken

We willen geen plastic splinters in de koffie (of in je vingers/oog, for that matter) dus schuur de randen en hoekjes van je ‘glasplaatje’ bij tot ze mooi glad zijn. Maak aan beide kanten schoon met een doekje en wat azijn of ammoniak, dat er geen vette plekken op zitten (dat beïnvloed je verf mogelijk).
image

Stap 4: Lijnenwerk

Leg je getekende design onder je plastic plaatje en teken de lijnen over met je reliëfverf. Dit is het ‘lood’ deel van je werk. Tip van de dag: werk van links naar rechts óf boven naar beneden, dus anders dan je wellicht normaal gesproken zou tekenen. Zo veeg je je eigen werk niet uit.
image

Tip twee: leg een doekje of prop keukenpapier klaar, waarop je de eerste drupjes uit de spuit van je reliëfverf kunt afvegen. Vaak zitten er namelijk kleine luchtbubbeltjes in, of is de verf niet optimaal gemengd, en zo voorkom je dat er een gekke klodder op je werk terecht komt. Tip drie (ik voel me genereus vandaag): als je merkt dat je het lastig vind om secuur/met vaste hand te werken, adem diep in en trek de lijn terwijl je uitademt. Ik heb zelf best wel trilhandjes (vooral onder invloed van Kerststress ;)) en dit hielp me om relatief rechte lijnen te trekken.
image

Check de instructies van je verf hoe lang je dit moet laten drogen. Bij mij was het ongeveer een uur (hoewel de tube 30 minuten vermeldde).

Stap 5: Inkleuren

Deze stap was voor mij een beetje uitproberen 🙂 Ik wilde de hoeveelheid verschillende kleuren beperkt houden, en een aantal knalkleuren gebruiken. De blauw was makkelijk: ik heb een hele mooie glanzende blauw die snel gekozen was voor de bloembladeren.
image

Omdat ik niet zoveel verf heb (en aan het minimaliseren ben) wilde ik geen nieuwe verf kopen en gebruiken wat ik heb. Een mosgroene acryl voor de stengels was gauw gekozen, en de blaadjes… daar had ik alleen nog een mooie waterverfkleur voor. Mijn ontdekking van de dag was, dat als je dit met waterverf doet, je VEEL verf moet gebruiken, en dat het dan nog afbladdert (met de vernis heb ik dat uiteindelijk kunnen fixen, maar liever gebruik ik voortaan een andere verfsoort). Qua achtergrond heb ik een goudkleur gekozen. Ik wist dat deze niet zo dekkend zou zijn als de andere kleuren, maar vond dat juist wel mooi.
image

image

Wat ik zo mooi vind aan glas-in-lood is dat de kleuren dicht bij de randjes (dus bij het lood) dieper zijn, en dat effect heb ik geprobeerd na te maken in mijn schildering. Zoals je ziet is dat alleen met de blauwe verf enigszins gelukt. In de toekomst wil ik dit project met glasverf proberen (want ik vond het wel Heel Erg Leuk) en hoop dan meer bevredigende resultaten te halen. All in all vond ik het wel prima gelukt voor een eerste keer.
image

Ook deze laag moet je weer even laten drogen. Ik heb dit zo’n 24 uur laten drogen voor de volgende stap.

Stap 6: Vernissen

Om ervoor te zorgen dat de verf goed blijft zitten tijdens ‘t gebruik van de onderzetters, heb ik er twee lagen vernis op gesmeerd. Zoals gezegd is dit vernis die je met een kwastje aanbrengt; groot was mijn schok toen de onderliggende verf mee kwam. Vanwege het tijdgebrek (“De rush van de tijdsdruk maakt dat mijn creativiteit groeit”, oftewel ik had teveel activiteiten in te weinig tijd gepland) wilde ik niet iets anders proberen. Ik heb e.e.a. zo goed en zo kwaad als het ging heel weten te houden, en dat is aardig goed gelukt. Wil je het jezelf wat makkelijker maken, gebruik dan vernis die je kunt spuiten. Wil je een dikkere laag, dan kun je Mod Podge of iets soortgelijks gebruiken.

Zoals aangegeven op ‘t potje vernis heb ik dit steeds 3 uur laten drogen voor ik de tweede laag aanbracht, en daarna nog een nacht laten drogen voor ik het in een kadootje verpakte.

Stap 7: Finishing touches

Je kunt nog vanalles doen om ‘t nog mooier te maken. Ik heb de onderzetters in een (nog heel) cd-doosje gedaan met kleine stickerviltjes (voor onder meubels) erbij, zodat mijn ouders zelf konden bedenken aan welke kant ze deze eronder wilden doen. Een mooie verpakking maakt elk kadootje leuker, dus gebruik je fantasie!
Zo zien de onderzetters eruit op de koffietafel van mijn ouders:
image

Puur toeval dat ze precies passen 🙂

Je kunt ook overwegen om een randje om het hele beeld heen te maken als je dat mooi vind. Kleine strass-steentjes, kraaltjes en andere reliëf-elementen toevoegen kan ook nog (doe dit dan tijdens het schilderen). Geef je creativiteit de ruimte en maak er wat moois van! Deel jouw creatie in de comments of op Facebook, en inspireer anderen weer!

 

Elke laatste week van de maand: Recycled Art op de Kneuterclub! Volgende maand: EINDELIJK iets met die plastic flessen doen? Dit is wat je nodig hebt:
Plastic flessen (zonder statiegeld)
Tijdschriften, boeken, kranten, alles waar je mooie plaatjes uit kunt knippen en wat flexibel papier is
Schaar
Nietmachine
Lijm
Breed doorzichtig tape
Evt. stekertjes voor oorbellen, als je die wilt maken

Verzamel deze maand dus de materialen en doe mee in februari!

One comment

Leave a Reply

