Patroon: Gehaakte boodschappentas / Crocheted grocery bag

grocerybag US crochet pattern below!DSC_5825

Heb je ook zo veel plastic tasjes die je elke keer vergeet mee te nemen naar de winkel?
Deze tas kun je makkelijk in je jaszak stoppen en vergeet je dus niet! Je kunt het keer op keer hergebruiken, want het gaat vééél langer mee dan zo’n ellendige plastic tas waarvan de handvatten afscheuren. Ook is het een stuk milieuvriendelijker 🙂
Dus! Pak je haaknaald en ga aan de slag! Zorg dat je ongeveer 200 m aan katoen of linnen garen hebt (1 grote bol of twee kleinere bolletjes) en een haaknaald van 4 mm. Het patroon is goed te doen voor beginners.

NEDERLANDS PATROON / US CROCHET PATTERN

*4 mm haaknaald
* 200 meter garen (de dikte van het garen maak niet zo heel veel uit, als het maar tussen de 2,5 en 4 mm is).
* Markeer elke ronde! (heb ik niet in patroon geschreven).

* Crochet hook D
* 200 meter yarn (between 2,5 and 4 mm gauge)
* Place a marker after each round! (not written down in pattern)

BODEM GEDEELTE / BOTTOM PART

Maak een magische ring.
Make magic ring.

Round 1.                           11v in ring
11 sc in ring. 

Round 2.                            2v in elke steek tot einde ronde
2sc in each stitch until end of round.

Round 3.                           (2L, v) tot einde ronde.
(Ch2, sc) until end of round. 

Round 4.                           (3L, v in 2L boog) tot einde ronde. 
(Ch3, sc in ch2 loop) until end of round.

Round 5.                           (4L, v in 3L boog) tot einde ronde.
(Ch4, sc in ch3 loop) until end of round.

Round 6 – 10    (5 rnds)     (5L, v in 4L boog) tot einde ronde.
(Ch5, sc in ch4 loop) until end of round.

MIDDEN GEDEELTE / MIDDLE PART

Round 11 – 13  (3 rnds)      6L (telt als stokje en 3L), stokje in volgende 5L boog.
                                           *(3L, stokje in volgende boog) 5x, (3L, stokje) 2x in zelfde boog *
Herhaal tussen * tot einde van ronde. (3 rondes in totaal)

Ch 6 (counts as dc and ch3), dc in next ch 5 space.

                                           *(Ch 3, dc in next ch space) 5x, (ch 3, dc) 2x in the same ch space.*
                                           Repeat part between * until end of round. (3 rounds in total)
Round 12.                         (3L, stokje in volgende boog) herhaal tot de tas ongeveer 30 cm lang is.
Eindig met 3L en een hv in de top van een stokje. 

(Ch 3, dc in ch3 space) repeat until the bag measures about 30 cm.
End with ch3 and a slip stitch in the top of the dc.

BOVENSTE GEDEELTE / TOP PART

Round 1.                           (3v in 3L boog) 10x. V in volgende stokje.
60L, sla 5 3L bogen over en haak een vaste in het volgende stokje.
Markeer het tegenovergestelde handvatgebied door de tas dubbel
te vouwen en een marker te plaatsen in de stokjes waar de andere
60 losse vastgemaakt zullen worden.
3v in de 3L bogen tot je de marker bereikt.
60L, sla 5 3L bogen over en v in volgende stokje.
3v in de 3L bogen tot je het einde van de ronde bereikt.
                                         (3 sc in ch 3 space) 10x. Sc in next dc.
Ch 60, skip 5 ch 3 spaces and sc in next dc.
                                         Mark the opposite handle area by folding the bag and adding marker
                                         in the dc’s where the other ch 60 will be attached.
                                         Sc in ch 3 spaces until you reach the first dc marker.
                                         Ch 60, skip 5 ch 3 spaces and sc in next dc. 
                                         Sc in ch 3 spaces until end of round.

Round 2.                         Haak vasten tot je het eerste handvat bereikt.
Vasten door achterste lus tot het einde van het handvat.
Haak vasten tot je het tweede handvat bereikt.
Vasten door achterste lus tot het einde van het handvat.
Haak vasten tot het einde van de ronde.

                                         Sc until you reach the first handle.
                                         Sc through back loop (sctbl) until end of the handle.
                                         Sc until you reach the second handle.
                                         Sctbl until end of the handle.
                                         Sc until end of round.

Round 3 – 5. (3 rnds)      Haak vasten tot het einde van de ronde.
                                         Sc until end of round.

Eindig met een halve vaste en naai het losse einde van de draad in de bovenkant.
Als je het handvat niet comfortabel genoeg vindt, kun je ze rond maken door het handvat te vouwen (ronde 1 aan ronde 5) en vast te naaien.
Finish with a slip stitch and weave the loose tail in.
If you don’t find this handle comfortable enough, you can make them round by folding the handle and weaving (round 1 to round 5) it.

Advertisements

5 comments

  1. Mag ik een link naar hier delen op mijn eigen blog?
    Ik wil binnenkort een stuk schrijven over het zelf maken van een boodschappentas (van stof niet gehaakt). Dit zou er mooi bij passen als extra zelfmaak idee! 🙂

    Like

  2. Lekker snel klaar haakwerkje. Ik kreeg van een vriendin allemaal overschotten wol en katoen. Heb het boodschappennetje gehaakt. Wel naald 4, katoen voor naald 2,5-3,5. Tasje valt dan wel een beetje klein uit.
    Ik heb de handvatten in de laatste ronde al aan elkaar gehaakt: de lussen van de lossen uit de eerste ronde vastgemaakt aan de steken van de laatste vasten. Dan krijg je een mooi rond en stevig handvat dat niet in de handen snijdt.

    Like