Poncho en knuffeltjes!

Over een uur of twee begint pakjesavond, het oud Hollandse feest dat al sinds 1400 (!) door vele Nederlanders word gevierd! En ik ben er al een aantal jaar geen van, haha. In plaats van dat ik nu nog even snel de laatste hand leg aan een surprise, ben ik bezig met mijn nieuwe project, namelijk een lekkere warme poncho!

DSC_5560

In het Britse blad Simply Crochet (issue 25) (dat ik helaas in geen enkele winkel fysiek kon vinden en dus maar online heb gekocht in de google Play store) staat een patroon voor een poncho met een col en granny stitches. pinchoIk ben niet zo’n fan van granny stitches, omdat ik het nogal saai vindt op een of andere manier. In plaats daarvan ga ik proberen er mijn eigen draai aan te geven door er granny squares aan vast te maken. Dat wordt nogal een gedoe, zeker omdat ik nog nooit een poncho heb gemaakt. Maar zoals met alles probeer ik het gewoon uit en zie ik wel wat het uiteindelijk wordt.

Ik gebruik ook nog eens een draad van Drops Fabel (zwart) die een stuk dunner is dan wordt aangeraden, maar ik gebruik wel haaknaald dikte 7, dus hopelijk komt het dan toch nog goed. De col lijkt wel erg op een col en voelt lekker warm dus vind ik het goed genoeg. Wat ik wel tof vond is de steek die hiervoor wordt gebruikt, namelijk een rib stitch. Hiervoor moet je weten wat een Front Post Double crochet is en een Back post Double crochet. In het Hollands zou ik niet weten wat de vertaling is, maar het komt erop neer dat je óm het stokje (double crochet) heen double crocheet.
Dankzij Lucy van Attic24 (die zich ook aan dit patroon heeft gewaagd) heb ik een filmpje op youtube gevonden die het mooi uit legt.

DSC_5561

Voor de granny squares gebruik ik weer hetzelfde patroon als ik ook voor de groene sjaal heb gebruikt. Ik heb onlangs een aantal gemeleerde bolletjes Drops Delight gekocht, waarvan ik er nu een gebruik voor de squares. Echter zijn de kleuren die hierin voor komen vrij heftig om te combineren, dus denk ik erover om halverwege het patroon van de squares te stoppen en dan nadat ik een aantal rondjes heb gehaakt, verder te gaan met het vierkant eromheen. Hierdoor hoop ik dat er meer kleurvariatie in komt waardoor ik de vierkantjes beter kan combineren in de poncho. Als het echt niets wordt dan bewaar ik de vierkantjes en ga ik over op een ander bolletje delight… maar eerst dit eens uitproberen.

Ook heb ik afgelopen week een onwijs leuk nieuw knuffeltje afgerond en gegeven aan lieve Kayleigh, die begin maart haar eerste kindje verwacht :).

Laly-draak-01 Laly-draak01-3Ik vind het werken aan knuffeltjes een van de leukste dingen om te haken, zeker deze. Ik heb voor dit knuffeltjes een patroon van Lalylala gebruikt (dirk the dragon). En om eerlijk te zijn vind ik haar patronen zo superieur veel leuker dan de mijne, dat ik mijn knuffeltjeslijn ermee door wil zetten (de fantasy knuffeltjes dus). Ze geeft op haar site al toestemming voor de verkoop van door jouzelf gemaakte knuffeltjes die gehaakt zijn met haar patroon. Maar ik ga haar even voor de zekerheid contacten omdat je nooit zeker genoeg kunt zijn!

Ondertussen ben ik erg blij met dit knuffeltje en ben ik alweer allerlei dingen aan het ontwerpen zodat ik een nieuwe kan maken met een ander design!

Leave a Reply

