Blaadjes, eikeltjes, egeltjes en vosjes – Herfstdecoratie!

Met de avonden die steeds vroeger invallen en de temperatuur die daalt, krijg ik altijd de neiging om mijn huis van binnen warm en knus aan te kleden (de oplettende lezer heeft inmiddels door dat we hier bij de Kneuterclub bijzonder van de herfst houden :)) Kaarsjes, alvast wat kerstlampjes voor de sfeerverlichting, de geur van warme chocolademelk (mét kaneel en nootmuskaat) en zelfgebakken koekjes – en zelfgeknutselde versierseltjes voor in huis. Sommige ervan zijn nog multifunctioneel ook!

egelvosjekaars

‘t Vosje en het egeltje warmen zich bij het kaarsje… maar ze kunnen zelf ook goed verwarmen! Ik heb ze gevuld met rijst; je kent misschien wel de Hittepit of een soortgelijk iets, een kussentje gevuld met kersenpitten. Rijst werkt min of meer op dezelfde manier: je legt het op de verwarming of in de magnetron, om vervolgens heerlijk van de warmte te genieten als je zo’n klein knuffeltje in je jaszak of handschoen doet (als je naar buiten gaat, herfststormen trotseren) of in je sloffen (als je binnen blijft om van kostuumdrama’s op de televisie te genieten).

Hier lijkt 't net of 'ie glimlacht :)
Hier lijkt ‘t net of ‘ie glimlacht 🙂

Ik heb zowel het vosje als het egeltje van vilt gemaakt. Hier in de buurt zit een fijne (antroposofische) kinderspeelgoedwinkel, die ook heel mooi vilt in allerlei kleuren verkoopt. Het egeltje is egaal bruin, maar het vosje heb ik van een lapje vilt gemaakt wat wit en oranje gekleurd is. Prachtig om van alles van te maken 🙂 Hieronder kun je de verschillende kleurschakeringen goed zien.

vosjenaaien
Eerst de afzonderlijke delen maken…
vosjevullen
… dan vullen en dichtmaken. ‘t Kopje vastnaaien was wel even een uitdaging qua pielen 😉

Het egeltje was ook ontzettend leuk om te doen. Ik vind werken met vilt sowieso leuk: lekker zacht, heel veelzijdig en wollig. Wol is fijn. Naast de ‘stekels’ bovenop heb ik er ook stekels op geborduurd met haakkatoen, en oogjes en een neusje. Egels horen te kunnen ruiken, immers.

egelvullen
Ook deze gevuld met rijst (in dit geval gewoon zilvervliesrijst, gewoon wat we nog in huis hadden).
egelnaaien
En dichtnaaien! All done!

Zo is mijn huisje (gebouwd in 1906, dus met al ‘t kraken van de vloeren, gieren van de wind om het huis en tikken van regen op het schuine dak sowieso al een knusse boel) nog weer gezelliger. En de knuffeltjes zijn naast leuk om naar te kijken ook leuk om cadeau te geven aan mensen die snel last hebben van koude handen. Natuurlijk zijn er meer beesten geschikt voor de herfst, ik dacht al aan eekhoorntjes, hertjes en voor als we echt intensief aan de slag gaan, everzwijnen… maar deze twee mochten eerst 🙂 Wat voor dieren zou jij maken?

Tussendoor ben ik trouwens ook aan het thematisch haken geweest: eikeltjes! Als kind al vond ik het heerlijk om in de herfst het bos in te gaan en van alles te verzamelen: mooie bladeren, kastanjes, beukenoten, eikeltjes… en tegenwoordig kan ik ze zelf maken. Ik heb ze gevuld met houtwol wat ik nog had liggen van een cadeautje. Ik heb er lusjes aan gemaakt, zodat ik ze eventueel ook op kan hangen. Voorlopig snuffelt het egeltje er fijn tussen. Heb je trouwens wel eens een egeltje door de bladeren horen gaan? Die beesten maken herrie!

eikeltjes
Close-up van de eikeltjes. Makkelijk werkje wat bijna overal kan: in de trein, voor de tv, in bed, in bad (als ik een bad had)… Van de zomer probeer ik hetzelfde, maar dan met aardbeien 🙂

Ik kan trouwens niet meer dan vijf keer ‘egeltje’ zeggen zonder te wijzen op de Egelbescherming. Deze organisatie zit in Naarden, maar er zijn ook andere lokale egelopvangorganisaties die zorgen voor gevonden of gewonde egels. Google is wat dat betreft je vriend, mocht je ooit een egel in nood tegenkomen. Want net zoals ander groot en klein ‘wild’ in Nederland kunnen deze beesten af en toe best wat hulp gebruiken.

Gauw weer verder met fröbelen. Mijn volgende idee is een hertje (ook zeer geschikt voor de kerstperiode die er weer aankomt), en om het mezelf wat moeilijker te maken ga ik die haken. Ik hou jullie op de hoogte!

2 comments

Leave a Reply

