Regen en storm: tijd voor thee, dekentjes en kneuterigheid!

Illustration by Majali

Hoi allemaal!

Vandaag is het koud en regenachtig buiten, het perfecte weer om met een dekentje en een kop thee lekker op de bank te gaan zitten freubelen.
Misschien ligt het aan mijn leeftijd en de tijd waarin ik ben opgegroeid (de jaren ’90), maar voor mijn gevoel werden tot voor kort dingen als haken en breien, bezig zijn met kleine creatieve freubels, nogal afgedaan als iets van vroeger, iets voor oude oma’s die niets beters meer te doen hebben terwijl ze achter de geraniums zitten. Iets wat niet hip is om als jong meisje te doen. Herkenbaar?

Een paar jaar geleden viel het mij op dat het ineens hip werd om te gaan haken of breien. Overal op internet vind je nu de vrolijkste hipste ontwerpen voor handige hebbedingetjes die je zelf kunt maken. Youtube staat vol met filmpjes over hoe je kunt leren breien of haken, echt super!
Op de bank zitten met een dekentje, een kop thee, gezellig babbelend met een vriendin of twee: ja dat is kneuterigheid waar ik echt van hou. En ik vind het tof om te merken dat het nu sociaal geaccepteerd is om dat te doen, want het is mijn favoriete ontspanning en enorm gezellig!

Anyhow, ik wil jullie wat van mijn eerste projectjes laten zien. Ik ben namelijk 1,5 jaar geleden begonnen met haken. Om eerlijk te zijn snap ik niet zo goed waarom ik het niet al mijn hele leven doe, want ik was als klein meisje al bezig met gekleurde bolletjes katoen, het knopen van armbandjes en dergelijken. Maar haken is zo veel leuker! Enorm veelzijdig ook; mijn ervaring is dat als je weet hoe je moet vermeerderen en verminderen, je echt alles kunt maken wat je maar wilt.

Mijn eerste project was een African Flower Bag, het patroon vond ik op de Zweedse blog van NillaK: Alla dagar som gick…

ostara-tas2Ik ben begonnen met een klein tasje, wat ik eigenlijk te klein vond. Ook was ik de kleuren gauw zat; in mijn enthousiaste bui had ik deze rond Pasen/Ostara gemaakt. Later ben ik begonnen aan een variant die ik nog steeds als tasje gebruik voor mijn kleine spullen zoals mobiel, sleutels, portemonnee en dergelijken.

Deze heb ik precies naar het patroon van NillaK gemaakt. De katoen die ik hievoor gebruik is Phildar coton 3.

 

Later ben ik begonnen met het maken van knuffeltjes. Hiervoor gebruik ik ook weer Phildar coton 3 en een synthetische polyestervulling. Ik ben toen begonnen met het uittekenen van een ontwerp en heb uiteindelijk een aantal knuffeltjes gemaakt, voornamelijk draakjes en sinds kort ook een eenhoorn. Naast andere projecten wil ik graag af en toe ook een knuffeltje haken met een mythisch thema.  

Ik heb ook een winkeltje op etsy waar je ze kunt kopen als ze af zijn; als er nu dus niets staat dan heb ik er nog geen af voor verkoop!

En nu ga ik lekker verder met het haken van een nieuw knuffeltje en misschien nog wat katoen kopen zodat ik verder kan met een dekentje waar ik al een behoorlijke tijd mee bezig ben. Daarover meer in een volgende post!

 

x Marlisa

 

 

 

 

Leave a Reply

